Direktlänk till inlägg 24 september 2014

Let it go - Äkta disney moral?

Av badlove - 24 september 2014 21:24

Måste bara dela min syn på Filmen Frozen / Frost.


De finns alltid en sensmoral med Disneys filmer, och ofta är det ganska lätt för en medelsvensson att hitta och förstå den. Men denna film fångar mitt sinne på ett irriterande sätt. Jag ska förklara varför.


Frozen -  En film som handlar om Elza och Anna. Två systrar varav den ena, elza, har förmågan att leka/skapa med is/snö.

Filmen börjar med att Elza får lära sig att stänga av allt, stänga in allt. (Conceal, dont feel.) AV SIN EGEN FAR?

Filmen fortsätter, föräldrarna dör, anna lever ensam i slottet, (typiskt disney), bla bla, elza deprimerad och isolerad.

Måste dock ge kredit till disney här, en drottning med depression? whoho! Kungliga kan tydligen vara som oss! (The world makes sence again!)

Anyways, moving on, Anna rycker av handsken som håller Elzas kyla i kontroll, Elza goes bananas och kastar is runt om sig. Flyr upp till skogen.

LET IT GOOOO LET IT GOOOO.

awesome låt.

Bygger ett isslott, (vem såg inte det komma? Raise hands!)  (Obs. sarkasm.)

Okej, så anna flyr efter sin syster, drar med henne hem med sin kärlek, bla bla. Hoppar till slutet, Anna fryser till slut till en isstaty pga kylan som Elza råkade skjuta in i hennes hjärta. Äkta kärlek tinar som stentrollen (aka, kärleksrådarna.) säger.

Så Elza snyftar lite på Anna och hon tinar. Elza förstår och tinar hela dalen.


Men sensmoralen?

Enligt mig så har de aldrig klargjort att man INTE mår bra av att vända sig inåt, bara klargjort att kärlek tinar is. (HAH, TÖNTAR. Värme tinar is. XD )


Men, (inget ont om låten för jag älskar den.) Okej, jag vet att det finns ändå någon smartnisse som kommer kommentera något i stil med att "öööh, hon sjunger ju let it go.. det betyder ju att hon släpper lös."

Och då säger jag såhär: lyssna på innebörden av orden.

Let it go, let it go, turn away and slam the door. (Låter det som att hon öppnar sig?)

Jag kan gå med på att hon släpper ut isen, men fan heller att hon fattar att man ska vara öppen.

Ytterligare en gång, "conceal, don´t feel" den meningen stör mig verkligen.


Nu ska jag förklara varför de stör mig att den signalerar att man ska vara iskall och inåtvänd.


Som ni redan vet är jag här för att skriva av mig angående mitt medberoende.

Dock så föredrar jag att säga att jag är beroende av att vara medberoende. (Åter till det i annat inlägg.)


Tjejen jag förälskade mig i, och samma sak med min bästa vän.

De är iskalla. De har en slags av och påknapp. DET DRIVER MIG TILL VANSINNE.

Jag är en sån där jobbig jävel som alltid delar vad jag känner och tänker. Och om jag är tyst, då ska man vara riktigt rädd för då är det allvarligt. xD

(Lägg märke till att jag har lite glimten i ögat här, en del av min humor.)

Jo åter till de två då, båda två har haft det tufft på sina sätt, ska inte säga hur, av respekt. Oavsett fastän jag inte pratar med dem fortfarande.

Okej så iaf, nu ska jag försöka göra mig en analys här.

Min forna bästa vän:

Tuff uppväxt, stängde av vid elva års ålder.

Inser nu, cirka tio år senare att hon utvecklat en slags psykopati. Hon är kall och avstängd. och det tär på henne. Hon börjar äntligen inse att hon måste öppna upp angående detta.

= Hon har inte mått bra, men inser att man inte kan "conceal, dont feel," för att må bra.


Min kärlek:

Tufft liv i helhet, långt ifrån ens hälften jag vet gör mig mörkrädd. Och jag vet inte ens allt.

Hon lever med ett antal diagnoser (Vill inte nämna hur många för hennes skull.), vissa medfödda men de flesta pådragna pga att hon aldrig bearbetat händelser.

= Hon mår inte bra. Denna tjej har dessutom bestämt sig för att inte leva länge till.


Så motargumentet:

Jag, som sitter här och skriver. Försökte ta mitt liv för lite mer än en månad sen.

Jag, som pratat hela mitt liv om hur jag mår, jag mår ändå inte bra.


Slutsatsen:

Jag skyller på den mänskliga faktorn och hela Sveriges system.

Systemet, deras värld, politikerna som sitter där på sina höga hästar, de vet inte hur de är att leva här nere, de beslutar inte ifrån hur jag, som sitter här och skriver, faller igenom systemet fastän jag har alla förutfattningar.

Det, är sjukt.


Konstig röd tråd men men.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av badlove - 15 oktober 2014 21:11

Kanske var det lika bra...   Hon hade blivit besviken, gång på gång, sviken, besviken, arg, ledsen och sårad. Varför var hon kvar? Varje gång hon tänkte den frågan insåg hon att hon skulle vara ensam utan dessa människor. Men nu hade dagen ...

Av badlove - 2 oktober 2014 19:50

Snälla låt mig glömma. låt mig glömma din hur din beröring kändes, hur du luktar av pall mall och nytvättat. Hur dina dreads känns mot min kropp. Hur jag blir glad när jag ser dig. Låt mig glömma allt. Ta bort drömmarna, minnena, ord och allt...

Av badlove - 29 september 2014 22:14

JÄVLA SKIT.   Jag ska skriva av mig något jag vill skriva på fb men inte kan för jag har för mycket samvete.   Så:   FUCK VÄRLDEN, tack för du vänder mig ryggen i mina svåraste stunder. FUCK ATT VARA SNÄLL, tack för att du inte ger någo...

Av badlove - 23 september 2014 20:41

Hej Medberoende! Begäret är mitt namn, min själ och mina ord. Ja hela jag andas begäret. Jag kommer i all form i din vardag. Kärleken, vänner, jobb, fritid, ja till och med mitt i natten.   I sömnen griper Medberoendet tag i dig med ilskna ...

Av badlove - 23 september 2014 20:32

  I was so high I did not recognizeThe fire burning in her eyesThe chaos that controlled my mindWhispered goodbye as she got on a planeNever to return againBut always in my heartOh!This love has taken its toll on meShe said goodbye too m...

Presentation

Bad love helt enkelt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards